Ghosten, ghostte, geghost

Ken je dat? Je hebt een zakelijk contact met iemand: een vakgenoot, een cliënt, of een potentiële cliënt en ineens reageert diegene niet meer. Er gaan een paar dagen overheen en je stuurt nog een bericht: ‘Hoi heb je m’n mail gezien? Laat even van je horen’, maar  de radiostilte is oorverdovend. Geen reactie, gewoon niets meer. 

Herkenbaar? Ja? Dan ben je geghost. Wel eens van gehoord? Het begrip ghosting wordt het meest gebruikt in de context van dating. Mensen leggen contact via Tinder en na een leuke eerste date en wat appjes laat een van beiden het ineens totaal afweten, in plaats van de moeite te nemen de ander te vertellen dat er een leuker iemand voorbij gekomen is. Dat is dus ghosting

Twijfel

Nou ben ik wat dating betreft geen deskundige, maar het fenomeen doet zich ook voor in zakelijke contacten. Naarmate we minder live bij elkaar komen en meer op afstand communiceren lijkt het wel steeds vaker te gebeuren. 

Super irritant is het! Want als je in elkaar zit zoals ik en het gebeurt je, dan bekruipt je altijd twijfel. Je gaat toch bij jezelf na of het aan jou ligt. Heb je iets verkeerd gezegd of geschreven? De realiteit is dat dat zelden het geval is, maar dat maakt het natuurlijk niet minder vervelend. 


Moeite

Als startende ondernemer overkomt het je waarschijnlijk wat vaker dan gemiddeld. Het is namelijk  inherent aan je nek uitsteken om iets van de grond te krijgen. Met de loop van de jaren heb ik voor mezelf wel een modus gevonden om ermee om te gaan. Omdat ik weet hoe het is, probeer ik ook altijd te zorgen dat ik het niet bij anderen doe. Kleine moeite want hoeveel tijd kost het nou om wel even te reageren? ‘Sorry druk’, ‘sorry nu niet’, ‘kom er op terug’, ‘nee, dank je’, etc. Kortom je bent er al met een paar woorden. Dat maakt dat degenen die er zich wel schuldig aan maken altijd een beetje in m’n achting dalen. Dat is dubbel het geval als ik merk dat het mensen zijn die niet de moeite nemen om te reageren als een van mijn jongere collega’s contact zoekt, maar wel antwoorden op mijn berichten. Heb ik ook wel eens een stukje over geschreven op Linkedin

5 redenen waarom je geghost wordt

Waarom doen mensen het eigenlijk? Hieronder de voornaamste redenen die ik gevonden heb. Met je goedvinden sla ik daarbij even de mogelijkheid over dat je het er zelf naar gemaakt hebt.

1 Iemand afwijzen is moeilijk
We houden zelf niet van afwijzing en vinden het daarom lastig om anderen af te wijzen. Überhaupt het risico om andermans gevoelens te kwetsen maakt dat we ontwijkgedrag gaan vertonen. Dus om die awkwardness te vermijden reageren sommigen dan liever helemaal niet meer in de hoop dat de boodschap dan ook wel overkomt. 

2 Calculerend gedrag

Soms kan er aan ghosting een zakelijke afweging ten grondslag liggen. Denk aan mensen die je iets vragen wat je niet wilt doen, of wat even niet uitkomt, maar die je misschien later nog eens nodig kan hebben. Wat doe je daarmee? Keihard nee zeggen jaagt ze misschien tegen je in het harnas. 

3 Kiezen is moeilijk

Mensen vinden het moeilijk om te kiezen. Zeker als het een keuze betreft die gaat over zaken die ze niet helemaal kunnen doorgronden of overzien. Als er dan geen acute noodzaak is om een beslissing te nemen, dan ontstaat uitstelgedrag. Na verloop van tijd is de beslissing zolang uitgesteld dat iemand anders de keuze al voor je gemaakt heeft, door bijvoorbeeld het aanbod in te trekken. Of er is zoveel tijd overheen gegegaan dat onduidelijk is of het aanbod nog wel geldt. 

4 Gezichtsverlies

Het komt ook best vaak voor dat mensen zich in het persoonlijk contact met jou een beetje hebben laten meeslepen en je dingen toegezegd hebben die ze bij nader inzien niet waar kunnen maken. In plaats van je eerlijk te vertellen dat ze bijvoorbeeld geen budget hebben gekregen, reageren ze niet meer, in de hoop dat je het vanzelf opgeeft. Wat ook gebeurt natuurlijk.

5 Drukte

Als mensen ingesneeuwd raken in hun werk of privéperikelen, vernauwt hun blikveld. Alle communicatie die niet meer als essentieel beschouwd wordt verdwijnt dan uit beeld. Als jouw bericht of telefoontje wat lager op de prioriteitenlijst staat, dan krijg je geen reactie. Tegen de tijd dat de drukte is afgenomen komt het er niet meer van of zijn ze het gewoon vergeten. 

Hoe ga je er mee om?

In je privéleven kun je mensen die je ghosten vaak gewoon afschrijven. Pijnlijk en soms treurig, maar het kan. Als (juridisch) ondernemer heb je die luxe niet altijd. Dus hoe ga je ermee om?

Hoofdregel

Trek het je niet aan! Hoe geraakt je je ook voelt -en ik snap dat je er gefrustreerd van wordt, ècht!-, laat het je niet zuur maken en toon je irritatie niet. En bedenk ook: iemand die geen relatie met jou heeft, is je eigenlijk geen reactie verschuldigd. 


Humor

Ik hoor dat sommige mensen humor inzetten als ze geen reactie krijgen op ‘gewone’ communicatie. Dan zetten ze Gifjes, muziekfragmenten, afbeeldingen, e.d. in. Als het bij je past kun je het overwegen, maar ik weet het niet hoor… 


Drempel verlagen

Dit is ook wel een belangrijke in dit rijtje. Als mensen je een tijdje genegeerd hebben, kunnen ze zich daarvoor gaan schamen. Die gène zorgt voor een drempel om het contact te herstellen. Neem die zoveel mogelijk weg. Bijvoorbeeld door als je geen reactie krijgt op mails een afsluitend bericht te sturen waarin je je begrip voor het gebrek aan reactie duidelijk maakt en uitnodigt om contact op te nemen als dat weer opportuun is. 

Vergeven en vergeten

Het mooiste is je er helemaal overheen kunt stappen als mensen je ghosten. Dan belemmert het je niet in je functioneren als ondernemer en dat is ideaal natuurlijk. Ik heb een commerciële collega die het zo van zich af laat glijden. Ben ik jaloers op. Zelf vergeef ik het je in een oogwenk als ik begrijp waarom je niet reageerde. Maar als je zonder logische verklaring mijn telefoontjes en mails negeerde, dan blijft er -eerlijk is eerlijk- in gedachten toch wel even een zwart kruisje achter je naam staan. Pas als we weer een tijdje goed met elkaar omgaan verdwijnt dat weer. Tja, ik ben ook maar een mens ;-) 

Ben benieuwd naar jouw ghosting ervaringen. Wordt je vaak geghost, of ben je zelf juist een ghoster. Wat vind je dan van mijn observaties?


Marijn

Vorige
Vorige

In gesprek met - Roos Louwen

Volgende
Volgende

Meesterlijke Gesprekken de Podcast | Seizoen 2: de Legal Tech ondernemer