In gesprek met - Anna Evers
We gaan in gesprek met netwerkcollega Anna Evers. Anna is een echte bedrijfsjurist met een focus op retail, media en mode sectoren. Ze is haar loopbaan begonnen bij Maxeda. Vervolgens heeft ze jarenlang bij Hema gewerkt voordat ze bij Hudson's Bay begon. Hier heeft ze van alles zien langskomen waaronder het faillissement en al het legal werk wat daar bij komt kijken. Sinds 2020 is ze zelfstandig. In een openhartig gesprek vertelt ze wat het zelfstandig ondernemerschap haar gebracht heeft, en hoe ze haar business toekomstbestendig houdt.
Anna, je begon als zelfstandig jurist toen de coronapandemie net de kop opstak, begin 2020. Vond je een grote omschakeling van jarenlang in dienstverband naar een bestaan als zelfstandig jurist?
Vlak voordat ik de stap naar zelfstandigheid zette, werkte ik als General Counsel bij Hudson’s Bay, dat eind 2019 failliet ging. Mijn werk bij Hudson’s Bay zie ik achteraf eigenlijk als een aanloop naar het zelfstandig ondernemerschap, omdat het echt een project is geweest met een kop en een staart. Aan het begin van mijn ‘opdracht’ stond ik voor de uitdaging om in een hele korte tijd 11 winkels door heel Nederland uit de grond te stampen, met alle uitdagingen die daarbij kwamen kijken. Al met al heb ik er ongeveer 3 jaar gewerkt totdat in 2019 vanuit de aandeelhouders het besluit kwam om te stoppen met Hudson’s Bay. De opdracht was bij vlagen een behoorlijke rollercoaster met alle (internationale) stakeholders, maar het was een waanzinnige klus met een ontzettend leuk team. Het was een unieke ervaring, want hoe vaak maak je nou de kans mee dat je een bedrijf kunt helpen opstarten en tegelijkertijd ook weer helemaal kunt afwikkelen? Weliswaar is het dankzij de vastgoedeigenaren tot een faillissement gekomen, maar gelukkig hebben we destijds wel een mooi sociaal plan weten neer te zetten waardoor iedereen terugkijkt op een leerzaam avontuur.
Toen mijn dienstverband eind 2019 eindigde nam ik het besluit om hetgeen waar ik al langer mee in m’n hoofd rondliep, namelijk de stap naar zelfstandigheid, nu te gaan doorzetten. Na veel contacten en koffie’s te hebben gedronken met interimmers uit mijn eigen netwerk en het papierwerk bij de KvK in orde te hebben gemaakt, kwam er via WeLegal een mooie eerste opdracht op mijn pad bij Booking.com. Omdat in de Corona tijd de reisbranche op z’n gat lag, moest er worden gereorganiseerd en was ik projectmanager waarbij ik als linking pin fungeerde tussen de General Counsel, de legal counsels en alle externe advocaten en HR wereldwijs. Ook omdat je in die periode alleen maar thuis werkte, ging het werk eigenlijk 24/7 door. Na een intensieve periode van 5 maanden liep de opdracht ten einde en merkte ik gelijk het grote voordeel aan het zijn van zelfstandig ondernemer: je hebt de vrijheid en keuze om zelf te kiezen wat je hierna wilt gaan doen, of dat nu een pauze is of een nieuwe opdracht die je aanspreekt.
Hoe genereer jij werk, en heb je daarbij ook een plan voor de toekomst?
Ik geloof echt in de kracht van een groot goed netwerk, daar investeer ik in en hier zijn de afgelopen 3 jaar dan ook vrijwel al mijn klussen uit voortgekomen. Ik beschouw het ook als een groot compliment dat ik inmiddels al tweemaal ben teruggevraagd door klanten of oud-collega’s voor een interim opdracht wanneer baby nummer twee onderweg is of er een vacature is. In mijn eigen praktijk doe ik naast interim klussen ook advieswerk voor een aantal vaste klanten. Interim klussen doe ik idealiter voor 3 dagen in de week, zodat ik daarbij ook nog voldoende ruimte overhoud voor mijn eigen klanten. Voor mij werkt die combinatie van interim- en adviesklussen heel goed, en ik zou dit dan ook nog graag langer blijven doen.
Mijn eigen netwerk onderhoud ik door continu te werken aan relaties en ook op grotere actuele onderwerpen contact te onderhouden met oud-collega’s of andere interim juristen. Zeker niet alleen met juristen, maar ook met mensen met een andere achtergrond zoals finance of marketing. In de (retail)branche waar ik werk is nu bijvoorbeeld sustainability (CSRD en het keurmerk B Corp) een hot topic, dus het is fijn dat ik daarover kan sparren met vakgenoten over hun ervaringen in het proces naar het verkrijgen van zo’n keurmerk of op welke wijze zij omgaan met verslaglegging daarvan en dit doorleggen in de keten.
Wat tot slot voor mij ook heel goed werkt als bewijs van de ‘kracht van een netwerk’ is dat ik via WeLegal nu al 3 keer succesvol mijn klanten aan juridische ondersteuning heb kunnen helpen op het moment dat ik zelf niet beschikbaar was. Op die manier is het cirkeltje weer rond!